Bocholt EU verkiezingen op bezoek bij Die Linke, een verslag

10 juni 2024

Bocholt EU verkiezingen op bezoek bij Die Linke, een verslag

Foto: SP

Zaterdag 8 juni hebben Rene Wevers, Raymond van der Laan en ik van 10 – 13 uur Die Linke afd. Bocholt geholpen bij hun campagne voor de EU-verkiezingen.

Die Linke Bocholt heeft een actieve jonge groep leden wel verspreid over een groot gebied. De groep is vel en strijdbaar en creatief in hun manier van campagne voeren. Met stoepkrijt werd de EU vlag op de winkelstraat gemaakt en Die Linke geschreven en wat leuze’s.

Foto: SP

Een mooie samenwerking door ons met hun was dat zij voor een koelbox met waterijsjes hadden gezorgd om uit te delen en wij hadden een doos met SP SPonsjes bij ons …het Sponsje werd geklemd om het ijsje heen wat een slimme manier van uitdelen was. En midden op straat gezet, men kon niet echt om Die Linke heen over demonstratief gesproken: “Hier zijn wij en we gaan niet aan de kant!”

Raymond he

eft nog een tijdje met 1 van de jongens op de markt flyers uitgedeeld. De reacties zijn wisselend van positief tot mondeling, zelfs agressief; schokkend om mee te maken!

Ook is dat zo van de partijen onderling: er waren meerdere partijen die in de winkelstraat stonden waarvan ook onderling negatief werd gereageerd.
Hier in Nederland hebben we als verschillende partijen wel eens verschil van mening, maar elkaar op neerbuigende manier aanspreken, heb ik in een campagnetijd niet zo meegemaakt.

We hebben mensen mogen aanmoedigen om te gaan stemmen en dan natuurlijk het liefst op Die Linke! Een partij in Duitsland die het sterkst overeen komt met de punten van ons als SP.

Ik had n.a.v. de koopzondag in Winterswijk en zaterdag jl. dat de EU-verkiezing in Duitsland meer leeft dan in Nederland en dat er een hogere percentage is qua stemmers dan hier in Nederland.

Los van welke partij, maar dat het stemmen hier in Nederland minder als invloed wordt gezien en ook niet als een democratisch recht.

De Duitser heeft een langere tijd de mogelijkheid tot stemmen en vele maken ook gebruik van de mogelijkheid om van uit huis te stemmen men vraagt dan officieel het stemformulier aan bij de gemeente, de gemeente stuurt deze dan naar je op en deze stuur je dan weer ingevuld
terug. Dit is overgebleven uit de corona periode in Duitsland.

Opmerkelijk vond ik zaterdag ook dat Die Linke vaak op de jongeren afstapten vanaf 15 a 16 jarigen om ook hun alvast bewust te maken van die linke en van straks hun stemrecht. Ik vond dat zelf iets moois om mee te nemen voor ons zelf als SP wij zien de jongeren hier onder de 18 jr vaak nog niet als vol aan.

Ook de creativiteit met het stoepkrijt, gaan we ook zeker gebruiken!

Na de campagne zaterdag jl. was er een demonstratie / protest tegen de rechtste partijen in het centrum van Bocholt. Met het vuur in hun ogen, het enthousiasme en spandoeken en een grote bakfiets met een grote karaoke box met microfoon ging de die Linke afd. Bocholt daar nog aan deel nemen. Veel respect!!!

De Jongeren zijn als links georiënteerden persoonlijk erg kwetsbaar,
I.p.v. daardoor thuis te blijven, staan ze openlijk actie te voeren!

De EU-verkiezingen zijn een begin geweest voor een langere samenwerking met Die Linke afd Bocholt, hoe zich dat verder vorm geeft gaan we samen zien. Vooralsnog was dit mooi en waardevol.

Richard van der Laan - Toebes