GELDERSE SP-AFDELINGEN MASSAAL IN ACTIE VOOR FATSOENLIJK OPENBAAR VERVOER

23 mei 2024

GELDERSE SP-AFDELINGEN MASSAAL IN ACTIE VOOR FATSOENLIJK OPENBAAR VERVOER

Foto: SP

Op zaterdag 25 mei komen bijna alle SP-afdelingen uit Gelderland samen in Arnhem. Zij komen op het Arnhemse Centraal Station in actie voor goed bereikbaar en betaalbaar openbaar vervoer, dat in collectieve handen is. De SP ergert zich al lange tijd aan de grote hoeveelheid private vervoersbedrijven en ziet in plaats daarvan liever één regionale of nationale vervoerder. Arnhem is bewust gekozen als symbolische locatie: Op Station Arnhem komen verschillende vervoerders bij elkaar en mensen moeten hier vaak meerdere malen van vervoerder wisselen. Dat is natuurlijk gekkenwerk. Zeker als je bedenkt dat veel van die vervoerders in handen zijn van buitenlandse investeerders.

In heel Gelderland zijn de afgelopen jaren buslijnen geschrapt. Ook verdwijnt de directe treinverbinding tussen Apeldoorn en Schiphol. Dit gebeurt vaak omdat het niet rendabel zou zijn om een bus of trein op bepaalde trajecten te laten rijden. Voor de SP is dit een onzinnig argument. Waarom moet er winst worden gemaakt op openbaar vervoer? Zo’n bus of trein moet gewoon rijden. Als SP zien we openbaar vervoer dan ook als een publieke basisvoorziening. Zoiets moet je niet aan de markt overlaten.

Met deze actie maakt de SP ook meteen de inzet voor de aanstaande Europees Parlementsverkiezingen duidelijk: de markt moet worden teruggedrongen en basisvoorzieningen moeten in eigen handen komen. “De SP is altijd tégen de privatisering en vermarkting van publieke voorzieningen geweest”, legt Jeroen Rensen waarnemend voorzitter van de SP afdeling in Winterswijk, uit. “Om te voorkomen dat er nóg meer publieke voorzieningen in handen van buitenlandse investeerders komen, is de SP keihard nodig, ook in het Europees Parlement.”

Om het openbaar vervoer weer goed bereikbaar en betaalbaar te maken, stelt de SP een zogeheten miljonairsbelasting voor. In dit plan gaan de 0.3% rijkste Nederlanders 5% belasting betalen over hun vermogen boven de 5 miljoen euro. Dit levert bijna 13 miljard euro op. De Tweede Kamerfractie werkt dit voorstel momenteel verder uit. Tweede Kamerlid Sarah Dobbe, ook aanwezig bij de actie: “We vragen een grotere bijdrage van de hoogste vermogens. Daarvan betalen wij fatsoenlijke voorzieningen waar iedereen profijt van heeft. Dat is eerlijke politiek.”