Kalimi’s de sociaalste ondernemer van 2023

1 mei 2023

Kalimi’s de sociaalste ondernemer van 2023

Foto: SP

1 mei heeft een delegatie van SP Winterswijk onder aanvoering van bestuurslid Jeroen Rensen de oorkonde sociaalste ondernemer 2023 uitgereikt aan Kalimi’s, in de ontmoetingswinkel aan de Ratumsestraat in Winterswijk.

Foto: SP

Op de dag van de arbeid, 1 mei, reikt de SP traditioneel de titel sociaalste ondernemer uit aan een ondernemer in Winterswijk en omgeving die met het bedrijf een breder maatschappelijk doel heeft dan enkel ondernemen. Dit jaar is de eer aan Kalimi’s, een winkel waar het gaat om de ontmoeting tussen mensen en de inkomsten uit de verkoop van cadeau artikelen in dienst staat van het sociale.

Foto: SP

Een groep zeer enthousiaste ondernemers werkt al 2 jaar aan een concept waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of een sociale vraag een plek krijgen om zich te ontwikkelen en vooral elkaar te ontmoeten. De winkel verkoopt cadeau artikelen en heeft ruimte ingericht waar onder het genot van koffie en veelal door vrijwilligers gebakken lekkernijen mensen elkaar kunnen ontmoeten.

Een van de concepten die geïntroduceerd is in Winterswijk is de uitgestelde koffie. Bezoekers kunnen een koffie doneren aan iemand die niet genoeg geld heeft om een kopje koffie te kunnen kopen.

Foto: SP

“Gezien de bijzondere combinatie die gerealiseerd wordt is de uitverkiezing tot sociaalste ondernemer een zeer terechte keuze”, aldus Pamela Feikema, voorzitter van de SP afdeling Winterswijk/Oost Gelre.

Volgens Jeroen Rensen, bestuurslid, verdient een dergelijk initiatief navolging binnen andere ondernemingen. “Het idee achter de prijs is bewustwording bij ondernemers van hun maatschappelijke taak in deze samenleving waarin het economisch en sociaal niet voor iedereen altijd voorspoedig verloopt. Steeds meer ondernemers zien gelukkig dat ze hier een belangrijke rol in spelen, maar er zijn ook echt pareltjes te vinden in onze Oost-Achterhoek.”