ABK en SP winnen strijd rondom kleiput

15 december 2020

ABK en SP winnen strijd rondom kleiput

Foto: SP

Na ruim 2 jaar strijden waarbij we beschuldigd werden van manipulatie en als leugenaars werden neergezet. Bij de raad ,bij vorige wethouder en de huidige, is de strijd gewonnen!!!

We werden vreemd aangekeken omdat we twee wob verzoeken hadden ingediend, want volgens de ambtenaar had de gemeente niks te verbergen. De mediation die we samen hadden met de buurt voor opheldering en verduidelijking werd tijdens dit proces Al beëindigd door de wethouder het vertrouwen werd door haar stop gezet en stonden we weer aan de zijlijn ,terwijl de opzet was op samenwerking. Abk (aktie behoud kleiput) is opgezet door samenwerking SP en burgerparticipatie .

We hebben de gemeente behoorlijk aan de kaak gesteld, en fouten vastgesteld rondom pfas waarde (bepaalde stoffen) die niet waren getoetst. volgens redenatie van de gemeente ging het maar om minimale hoeveelheid ,inmiddels ligt er al wel 40.000 kuub vervuilde grond.

Na het inzien van het ecologisch rapport heeft b&w besloten om voortijdig te stoppen met project kleiput.(vermelde bron ook op gemeentewet site. Ze willen nog wel in voorjaar met buurt ,abk en belanghebbenden gaan kijken hoe ze het project kunnen afsluiten.

Conclusie uit rapport is dat de meerwaarde van natuur-verrijking niet of nauwelijks tot ontwikkeling komt.

Het project eerder stoppen heeft echter ook gevolgen voor de herontwikkeling van molenveld. Dit tot onze verbazing ivm uitspraak van de ambtenaar en milieu-deskundige van de gemeente. Die zeiden dat er geen financiële gevolgen zijn als men het project eerder zal stoppen .

Meten is weten :

Van begin heeft Econcultancy onderzoeksbureau de kleiput op tekening neergezet zoveel ha x zoveel (10mtr) diepte zonder dit na te rekenen.

Echter echte deskundigen hadden ons al gezegd dat de plas minder diep is ,max 8mtr op sommige plekken. Op basis van dat rapport zonder check heeft de gemeente zich rijkelijk berekend en volgens eerste rapport zou er een diversiteit aan flora en fauna mogelijk kunnen komen

Even voor de beeldvorming "het leek erop (volgens rapport beschreven).een klein dierentuin te worden met ringslang, otters, enz

We zijn er nog niet en kijken er naar uit hoe de plas wel tot een natuurwaardige plas ontwikkelt kan worden, voorlopig komt er geen vervuilde grond meer in de Winterswijkse kleiput.

We blijven u op de hoogte houden en nodigen u ook uit in het voorjaar om mee te denken over de afronding van het project.