REACTIE VAN DE WOONPLAATS VRAAGT OM ACTIE

12 mei 2020

REACTIE VAN DE WOONPLAATS VRAAGT OM ACTIE

Foto: SP

Op de brief die SP Winterswijk geschreven heeft aan De Woonplaats vragen we om de huurverhoging per 1 juli, in de bijzondere situatie waarin we zitten, niet door te voeren.

In een reactie op onze brief geeft De Woonplaats echter hele bijzondere argumenten waarom zij wel doorgaan me het verhogen van de huren.

In de eerste plaats geeft De Woonplaats aan dat zij niet meer verhogen dan toegestaan. Geen enkele reden om te MOETEN verhogen naar ons idee.

Het tweede argument dat ze geven is dat er geld nodig is om te investeren in nieuwe woningen voor jongeren en toekomstbestendige woningen.

Heel bijzonder aangezien er in Winterswijk de afgelopen jaren nauwelijks sociale huurwoningen zijn toegevoegd aan de voorraad van De Woonplaats en deze woningen ook nog eens een aantal woningen aan de Europalaan vervangen. Eerst veel woningen slopen en dan vervolgens minder woningen neerzetten die ook nog eens een veel hogere huurprijs moeten opbrengen.

De SP constateert dat De Woonplaats niet investeert in Winterswijk. Geen nieuwe woningen, niet voor jongeren, niet voor ouderen, voor helemaal niemand. De bestaande woningen worden niet of nauwelijks gerenoveert en aan verduurzaming gebeurt hoegenaamd niets.

Voordat er sprake kan zijn van een huurverhoging moet De Woonplaats eerst maar eens laten zien dat ze zelf toekomstbestendig zijn in de Oost-Achterhoek. Duurzame woningen, voldoende aanbod, ook voor jongeren, en voldoende visie op de toekomst.

De Oost-Achterhoek heeft duidelijk geen prioriteit voor De Woonplaats. Hoe tekenend is het dat de brief die verstuurt is aan De Woonplaats in Winterswijk, beantwoord wordt door een teamleider in Enschede. Zegt genoeg!

Dit vraagt om actie! Door de gemeenteraad in de vorm van prestatieafspraken en van de huurders door bezwaar te maen tegen de huurverhoging per 1 juli via:

doemee.sp.nl/stop-de-huurverhoging