Gemeente op de vingers getikt voor kleiput

9 april 2020

Gemeente op de vingers getikt voor kleiput

Foto: René Wevers

De gemeente Winterswijk is door de Inspectie Leefomgeving en Transport gevoelig op de vingers getikt voor het gebruik van  onbetrouwbare keuringsrapporten bij de stort van vervuilde grond in de Kleiput.

De Inspectie Leefomgeving en Transport constateerde exact wat de Actiegroep Behoud Kleiput en de SP al vele maanden eerder zagen. De keuringsrapporten van de grond die gestort is in de kleiput deugen niet. Er is niet gekeken naar asbest en PFAS in de ladingen en daarmee overtreed de gemeente de wet. Met het in strijd handelen met het Besluit bodemkwaliteit brengt de gemeente hiermee ernstige schade aan aan het leefmilieu.

Niet alleen zijn er fouten gemaakt, de SP en ABK hebben al eerder geconstateerd dat dit doelbewust is gebeurt. De PFAS keuringen zijn bewust niet uitgevoerd en daar hebben we de gemeente ook op gewezen. We hebben hier duidelijk te maken met een voorbeeld van een onbetrouwbare overheid.

het kan niet anders als dat dit gevolgen heeft voor de wethouder en andere verantwoordelijken op dit dossier. Ons standpunt blijft:

Direct stoppen met storten en politieke consequenties voor de verantwoordelijken.