Sociale media???

20 maart 2018

Sociale media???

De afgelopen week heeft weer laten zien dat sociale media zoals Dumpert en Facebook niet altijd zo sociaal is als de naam suggereert. Naar aanleiding van een filmpje op Dumpert over een emotionele reactie van een van de lijstrekkers tijdens een verkiezingsdebat gingen de reacties vervolgens over op opmerkingen over personen. Voor de SP is politiek, ook binnen de gemeenteraad, nooit gericht op personen. Discussies worden gevoerd over inhoud en niets anders.

Ieder mens, van welke partij of overtuiging ook, mag enkel aangesproken worden op d inhoud van zijn of haar mening. Voor de SP zijn de waarden van Solidariteit, Menselijk waardigheid en Gelijkwaardigheid universeel en voor ieder mens van toepassing.

Daarom onderschrijven wij als SP Winterswijk ook van harte het statement dat vanuit de volledige gemeenteraad is afgegeven:

Het zal niemand ontgaan zijn: de verkiezingen komen eraan. Dit is bij uitstek de periode dat politici verantwoording afleggen en een nieuw mandaat vragen voor de komende periode. Daarvoor is het nodig dat politici in gesprek gaan. In gesprek met betrokkenen, met burgers, met u.

Ook in Winterswijk willen raadsleden en aankomend raadsleden graag met u in gesprek. Op de markt, aan de deur, in debat en op scholen. Ook wil elke politicus benaderbaar zijn. Dat is essentieel, want jouw lokale raadslid is ook diegene die voor u spreekt, die voor u opkomt. Om die reden staan telefoongegevens, facebook gegevens en emailadressen online. Zoals het hoort, want stelt u zich voor dat u als burger geen raadslid meer kunt benaderen?

Elke politicus kent ook de keerzijde. Vaak anoniem opererende personen, die het nodig vinden kwetsende, discriminerende of seksueel intimiderende teksten te schrijven. En helaas: ook dat gebeurt in Winterswijk. De reaguursels van een op Dumpert geplaatst filmpje hebben een stroom van intimiderende en grensoverschrijdende teksten op gang gebracht richting de Winterswijkse D66 lijsttrekker Loes ten Dolle. Deze teksten bereikten haar inmiddels ook privé. Ook worden er posters beklad van (kandidaat) raadsleden en worden er respectloze opmerkingen geuit naar raadsleden. Dit tolereren wij niet in Winterswijk! Ondertussen gaat Loes en de andere (kandidaat) raadsleden onverminderd door en, blijven zij zichtbaar en benaderbaar voor iedereen, om zo invulling te geven aan de verantwoordelijkheid die wij op ons nemen.

In de Achterhoek hebben we een cultuur van Naoberschap, van overleg, van samen aanpakken. En van een laagdrempelige politiek. Gemakkelijk benaderbare raadsleden, wethouders en burgermeesters. Elke burger moet beschermd worden tegen discriminatie, tegen grensoverschrijdende teksten en gedrag, tegen geweld, tegen bedreiging. Dat geldt ook voor de mensen die ons vertegenwoordigen in de politiek. We mogen het nooit laten gebeuren dat onze politici zodanig bedreigd of geïntimideerd worden dat er drempels opgeworpen moeten worden om ze te beschermen. Want dat raakt het hart van de democratie.

Veel reacties zijn anoniem en laf geschreven. Soms met de intentie om te kwetsen of te intimideren, soms achteloos. Maar met welke intentie dan ook, dergelijke reacties en zijn niet normaal en zullen ook nooit normaal worden. Weet dat. En weet ook dat we dit niet tolereren. Niet in onze gemeente, niet in onze provincie en niet in ons land!