Methode Winterswijk

9 maart 2016

Methode Winterswijk

Op weg naar een dictatoriaal Turkije heeft premier Erdogan weer een kritische krant monddood gemaakt. Het daarop volgende breed verzet en de massale demonstraties werden met harde hand neergeslagen. Zoiets is in Nederland gelukkig niet denkbaar. Of... misschien wel?

Is Nederland nog wel zo democratisch? Of wordt ons stelsel van democratie en inspraak wel degelijk uitgehold?

Laten we eens inzoomen op de EU. Kijk bijvoorbeeld eens naar hoe handelsverdragen als TTIP tot stand komen. Nationale parlementen wordt zo weinig mogelijk inspraak gegeven. Zoom eens in op Nederland, en kijk hoe de overheid in het Oekraïne- referendum inspraak tot een minimum probeert te beperken. Democratische inmenging lijkt als onwenselijk opzij te worden geschoven. Kijk naar hoe onze regering de haar onwelgevallige uitlatingen afstraft. Hoe kritiek op bijvoorbeeld de uitvoering van het PGB wordt gesmoord. En laten we eens inzoomen op onze eigen gemeente. Waar een fractievergadering van de SP en een demonstratie van TSN en FNV leidt tot gezamenlijke bezetting van het gemeentehuis. Die na intimidatie door een politiefunctionaris (het zou “een criminele actie” zijn, met “een strafblad tot gevolg”) door de politie wordt beëindigd.

Ironisch is het overigens dat juist de bezetting legaal was, en het “hardhandig” buiten zetten niet. Maar wat zegt dat over onze gemeente? Waar besluiten vaker regionaal, zonder democratische controle van de raad, worden genomen? Wat zegt het over het democratisch gehalte van ons land, en van de EU? We moeten er, ook als SP, over waken al te negatief te worden. Zeker in ons mooie Winterswijk, waar het soms lijkt alsof het college het alleen maar verkeerd kan doen. Waar de "methode Winterswijk" in de zorg een voorbeeld lijkt te zijn geworden voor heel Nederland. Terwijl, vaak buiten beeld, veel gemeentezaken goed worden geregeld. Zoals de beslissing van om 200 extra asielzoekers op te nemen.

Winterswijk neemt daarmee zijn verantwoordelijkheid en is een voorbeeld voor andere gemeenten. Ook dat is "methode Winterswijk".