Coalitie sabelt aanplakborden neer

26 februari 2016

Coalitie sabelt aanplakborden neer

Afgelopen donderdag (25-02) heeft de SP een motie ingediend waarin zij de raad vraagt om volgens goed democratisch gebruik aanplakborden beschikbaar te stellen voor het referendum van 6 april a.s.

Aanleiding van de motie is het besluit van het college om de oproep van het ministerie van Binnenlandse Zaken te volgen, waarin wordt geadviseerd om geen borden te plaatsen. Dergelijke borden zijn bedoeld zijn middel voor politieke partijen om hun positie aan de kiezer onder de aandacht te brengen. Dit is volgens het ministerie bij een referendum niet aan de orde.

De SP is het ten principale oneens met deze obstructie van het legitiem democratisch proces, in dit geval een actie waarmee de regering de verdenking op zich laadt de uitslag te willen sturen. De SP heeft dit dan ook in de motie tot uiting gebracht:

“De SP vindt dat er op deze manier geen recht wordt gedaan aan het democratisch proces. Maar liefst 400.000 mensen hebben ervoor gezorgd dat er, voor het eerst, een raadgevend referendum in Nederland plaatsvindt. Men heeft  het democratisch recht om geïnformeerd te worden over de standpunten van de politiek in zake dit referendum. Circulaire van het ministerie of niet, het is de plicht van de gemeente er alles aan te doen om dit te faciliteren. Het plaatsen van voldoende aanplakborden hoort daar ook bij”

Bij monde van burgemeester van Beem was men het in eerste instantie met ons eens;  de burgemeester ging akkoord met het plaatsen van een viertal borden.  Dit was echter tegen het zere been van de coalitiepartijen, die dit compromis middels een ingelaste stemming - ondanks de positieve stem van D’66 en PvdA - alsnog wisten te torpederen.

Er zullen derhalve geen borden worden geplaatst. De coalitiepartijen in Winterswijk CDA, VVD en Winterswijk Belang zeggen het belang van de democratie hoog in het vaandel te voeren. Met het even in de ijskast zetten van de democratie middels het onthouden van de Winterswijkse burger van relevante informatie, is de democratie, en daarmee het belang van de Winterswijkse burger echter niet gediend.