Werkbezoek Paulus Jansen aan Winterswijk 21-03-2014

23 maart 2014

Werkbezoek Paulus Jansen aan Winterswijk 21-03-2014

De dag ging over krimp, telecom en grensoverschrijdende samenwerking

Paulus Jansen was niet alleen; Eva de Bakker (SP TK-fractiemedewerker) en de kamerleden Roald van der Linde (VVD) en Albert de Vries (PvdA) waren ook meegekomen.

Onze eigen Simone Kamminga (net verkozen tot nieuw gemeenteraadslid) en Kees van Rienen (commissielid ruimte) vergezelden Paulus tijdens deze dag namens SP Winterswijk

Selfie Simone en Kees in de bus die het gezelschap rondreed

In Kotten bij de basisschool werd stilgestaan bij tweetaligheid en hoe belangrijk het is dat men in onze regio het Duits beheerst. Ook voor het vinden van een baan over de grens. De basisschool wil daarom met een pilot starten door tweetalig les te gaan geven. Het idee is om Duitse onderwijzers les te laten geven op Nederlandse basisscholen en Nederlandse onderwijzers op Duitse, en het hoeft dan bijna niets te kosten als je het met gesloten beurzen uitvoerd.

Tussendoor werd ook nog een voetbalveldje geopend door de 3 kamerleden waar onze Kees natuurlijk ook bij was.

Daarna vertrok de delegatie per bus naar dorpshuis De Eendracht in Meddo, waar mobiele bereikbaarheid op het programma stond.

Winterswijk ( lees het buitengebied ) heeft een slechte data-telecominfrastructuur, ondanks de vele providers die actief zijn op de Nederlandse markt. Maar die pikken allemaal de krenten uit de pap in de dichtbevolkte regio’s. Tegelijk laten ze grote delen van het platteland links liggen.

Een ander probleem is de belabberde mobiele bereikbaarheid in het buitengebied. Vorige week is een bosarbeider na een ongeluk overleden. Wellicht was zijn leven nog te redden geweest als 112 bereikbaar was geweest (U leest het goed, geen 112 bereikbaarheid!) maar daar is eerlijkheidshalve geen zekerheid over te geven. Feit blijft dat een goede 112 bereikebaarheid geen luxe is maar een must ook in het buitengebied.

Het was een dag met veel nuttige informatie, die onze Paulus en zijn collega kamerleden mee konden nemen naar Den Haag.

twitter Paulus

weblog Paulus over bezoek Kotten