Morgen … 19 maart

18 maart 2014

Morgen … 19 maart

Morgen gaan we hopelijk met zijn allen stemmen in Winterswijk en na morgenavond houdt mijn SP-fractievoorzitterschap op. Het ligt namelijk in de lijn van de verwachting dat de Sp-fractieleden de dag erop stemmen voor Jeroen Rensen, onze nr. 1 van de kieslijst, als fractievoorzitter indien wij, net als voor 4 jaar terug, zetels behalen in de gemeenteraad.
Stemmen betekent letterlijk jouw stem laten horen. In Nederland is stemmen een recht en niet een plicht. Het is een illusie te denken dat je je aan de raadsverkiezingen kunt onttrekken door niet of blanco te stemmen. In dat geval stem je in met de zetelverdeling die tot stand is gekomen door de keuzes van mensen die wél hebben gekozen.
In totaal dingen er morgen 7 partijen mee naar de 21 Winterswijkse raadszetels. Bij de vorige raadsverkiezingen bracht ruim 42,9% zijn stem niet uit. Dit betekent dat de stem van de Winterswijker die wél ging stemmen dubbel woog en dus meer invloed had.
Niet-stemmen betekent dus letterlijk je stem weggeven aan iemand die wel stemt. Niet-stemmen betekent de keuze overlaten aan anderen. Niet-stemmen betekent instemmen met de keuze van anderen, zonder dat je weet wáár je mee instemt.
Dat weet je pas nadat de uitslagen van de verkiezingen bekend zijn. Je hebt dan niets meer in de melk te brokkelen, maar je bent wel mede-verantwoordelijk voor welk beleid er dan ook zal komen.

Mocht je bij de vorige raadsverkiezingen niet hebben gestemd, maar je bent wel blij met het huidige politieke beleid in Winterswijk, dan is dit tot stand gekomen ondanks jouw niet-stemmen. Ben je niet blij met het huidige beleid, adviseer ik je om wel te gaan stemmen.
Als burger van Winterswijk is het jouw recht én verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de juiste mensen de verantwoordingsvolle rol van volksvertegenwoordiger in de Winterswijkse gemeenteraad gaan vervullen.
Wat je ook doet, doe het bewust en met overtuiging, want stemmen is eigenlijk een feestje van de democratie. Vier dat feestje morgen!

Ellen de Leeuw
SP Winterswijk