De “gratis” service die Wifi heet..

17 juni 2013

De “gratis” service die Wifi heet..

Het lijkt zo nobel, de winkeliersvereniging die gratis wifi aan wil bieden vanwege de service en volgens Henk Jan Tannemaat, fractievoorzitter van Winterswijks Belang en ondernemer “we moeten de sterke positie als aantrekkelijke winkelplaats en regionale trekker vasthouden” (Gelderlander 30 mei)

De vraag blijft, wat willen winkeliers bereiken met internettende winkelaars?
Willen ze klanten internet aanbieden, of zelf iets met het gratis draadloze internet doen?

Want het klinkt te mooi om waar te zijn, en dat is eigenlijk ook zo. “Gratis” wifi bestaat niet, het zal links of rechtsom betaald moeten worden. En wie doet dat, zegt U dan? Nou op de eerste plaats U als gebruiker, niet met geld, nee u betaalt met uw privacy. Dit gratis wifi is kassa voor de winkelier, het is het ultieme marketing middel om heel gericht reclame uw kant op te sturen. U stond afgelopen zaterdag 5 minuten voor de etalage van een schoenenwinkel? De volgende keer dat U het centrum binnenkomt krijgt U ineens wel heel veel schoenenadvertenties te zien. Het kan zelfs nog gekker; winkeliers kunnen zien tot op de meter bij welke schappen U het meest stil stond..

Hoe werkt het? Elke mobiele telefoon is uitgerust met een uniek MAC nummer en dat in combinatie met het GRPS systeem dat mobiele telefoons kan traceren tot op de meter nauwkeurig maken het zo dat de gratis wifi-aanbieder heel gericht reclame kan sturen naar al diegene die gebruik maken van datzelfde wifi. (bron Algemeen Dagblad 15 juni)

We hebben net het Amerikaanse Prism programma gehad dat uw email en facebook berichten scant en verwerkt, nu doen de winkeliers er nog een schepje bovenop om ook uw privacy te misbruiken maar dan voor marketing doeleinden.

En dan ook nog het lef hebben om de gemeente te vragen om een financiële bijdrage; maw de burger dubbel laten betalen dus..

“Gratis” wifi nee bedankt.