Waarom een actie voor de voedselbank?

16 december 2012

Waarom een actie voor de voedselbank?

Deze vraag komt naar boven nu de SP en Plus Bruggers een actie zijn gestart voor de voedselbank Oost Achterhoek. Voorop willen we stellen dat we er geen politieke actie van willen maken. Maar vragen hierover moeten toch beantwoord worden. Hierbij verwijst de SP naar een citaat van Tweede Kamerlid Sadet Karabulut (uit 2007 weliswaar maar nog steeds actueel):

Voor veel bezoekers is het voedselpakket bittere noodzaak, Steeds meer gezinnen zijn er afhankelijk van geworden omdat zij simpelweg geen geld hebben om eten te kopen. Wij moeten er alles aan doen om aan deze armoede een einde te maken.
De SP zal er alles aan doen in de komende jaren om de voedselbanken overbodig te maken. Je loopt hier toch met een mengeling van trots en schaamte. Want het initiatief is geweldig en de vrijwilligers verdienen alle respect, maar het blijft voor een rijk land als Nederland natuurlijk beschamend dat ze op dit moment nodig zijn.

Nu terug naar de realiteit van 2012, bijna 2013: Het blijkt eens te meer noodzakelijk om mensen te helpen. Ons enige doel is om hier een bescheiden bijdrage te leveren waarbij we dankzij de steun van winkelend publiek en de Plus zijn gekomen tot dit initiatief. Wij zijn de inwoners van Winterswijk en de medewerkers van de Plus zeer erkentelijk voor hun respons en inzet.
De actie loopt tot en met 12 januari 2013.

Wij verwijzen graag naar een filmpje over de voedselbank van Bob Fosko.