Nieuwe ledendag 10 november 2012

15 november 2012

Nieuwe ledendag 10 november 2012

Zaterdagochtend nog zeer donker buiten. De eerste trein richting Arnhem staat te wachten. Fris gedoucht en vol goede moed; roltas gevuld met brood, water en een goed boek. De nieuwe ledendag van de SP te Den Haag staat op mij te wachten.

De treinreis verloopt met enige hobbels, de trein naar Den Haag vanuit Utrecht rijdt door uitgelopen werkzaamheden niet, dus via Schiphol dan maar reizen. In de trein is al gauw duidelijk dat ik niet de enige SP’er ben die hierdoor getroffen ben. Nieuwe contacten opdoen is zo heel makkelijk. Dank U wel NS voor dit cadeautje, maar hoeft niet te vaak hoor..

Aangekomen in Den Haag met zo’n 40 minuten vertraging worden we ( de groep waarmee ik aankom) opgewacht door het nieuwe 2e kamer lid Arnold Merkies die ons richting 2e Kamergebouw zal begeleiden. Onderweg nog een korte tussenstop, met hoe kan het ook anders bij de SP, een beker tomatensoep. Verder lopend en keuvelend met andere nieuwe SP’ers zijn we er dan eindelijk: de Tweede Kamer der Staten Generaal; ingang Plein 2. Een monopoly gevoel overvalt me, zo ziet een hotel op dit Haagse adres er dus uit..

De "gebruikelijke" ( wat jammer toch dat dit nodig is) veiligheidsmaatregelen volgen, alles van metaal moet af of uit. De gedachte "oei nu mijn riem af is zal mijn broek toch niet.." komt in mij op, maar gelukkig soms komt doemdenken niet uit.. Na garderobe bezoek kan eindelijk voor mij de dag beginnen.

Na een hartelijke ontvangst van een van de SP medewerkers, een welkomstmap rijker onder genot van een kopje koffie een sta tafel opgezocht om met andere nieuwkomers te keuvelen. Komt ineens Sjaak Bral bij onze groep staan. Toch niet echt een nieuwkomer bij de SP? Dat klopt dus hij blijkt de spreekstalmeester van de dag te zijn.

Nadat iedereen binnen is gekomen (er blijken meer mensen last te hebben gehad van de NS) kan de dag officieel beginnen. Sjaak Bral kondigt Jan Marijnissen aan. Hij houdt een speech zoals alleen Jan dat kan, gloedvol en opzwepend. Om daarna het programma van de dag uit te leggen. Het ziet er veelbelovend uit.

De dag bestaat uit 2 delen, rondleidingen en discussies. De ene helft zal met de rondleidingen beginnen de andere met de discussies. Ik behoor tot de 2e groep en ga naar de Groen van Prinstererzaal. Hier zal mijn groep in discussie kunnen gaan met achtereen volgens:

• Harry van Bommel, Tiers Bakker en Henri Swinkels; Wat doet een SP-volksvertegenwoordiger
  • Henk van Gerwen (Renske Leijten was helaas door ziekte afwezig); Toegankelijke zorg en eerlijke premie
  • Sadet Karabulut en Arnold Merkies; Werk, armoede en crisis

Wat volgt is een zeer interessant verhaal en vraaggesprek, waarbij opvalt dat de meeste vragen richting SP vertegenwoordigers over de zorg en dan vooral de zorgpremie gaat, zelfs als het gesprek daar niet over zou gaan. Je kunt zeggen dat dit onderwerp erg bij de mensen speelt.

Het eerste vraaggesprek over wat een SP vertegenwoordiger doet is een interessant gebeuren. Nestor (langstzittend kamerlid voor de SP) Harry van Bommel en 2 SP’ers die net niet in de kamer zijn gekozen maar in hun eigen regio zeer actief zijn; Tiers en Henri, vertellen over wat het inhoud om actief lid te zijn voor de SP en te vertegenwoordigen. En hoe belangrijk het is om niet alleen lid te zijn maar ook wat te doen voor de SP. Van folderaar tot fractielid, beide zijn even belangrijk. De SP kan niet zonder actieve leden!

Het tweede vraaggesprek met Henk van Gerwen, naast 2e kamerlid ook gediplomeerd huisarts, gaat hoe kan het ook anders over de zorg. Henk vertelt waar de SP voor staat in de zorg; weg met de marktwerking, eerlijke en betaalbare premies en vooral weg met de invloed van de zorgverzekeraars! Dat we op de barricades moeten gaan voor het behoud van onze streekziekenhuizen en dat we het niet moeten pikken dat de zorgverzekeraar bepaalt waar en door wie wij geholpen worden. Eigenlijk was de 25 minuten die voor dit onderdeel stond veels tekort; Henk is erg onderhoudend en je voelt gewoon hoe betrokken hij is met de zorg in het algemeen.

Het derde en laatste vraaggesprek was met Sadet en Arnold. Sadet’s werkterrein is werk en inkomen. Arnold ’s werkgebied is financiën en dan vooral Europa. Wat volgt is dat er heel vele vragen waren voor Sadet (hoe kan het ook anders in deze zorgelijke tijden qua werk en met de 1 jarige WW op de rol van het kabinet) en gelukkig op het eind toch nog een vraag voor Arnold en dan blijkt dat deze vraag eigenlijk voor Jasper van Dijk zou moeten zijn wat het gaat over belastingrecht. Maar Arnold weet deze vraag ook te beantwoorden met als uitleg dat je als kamerlid natuurlijk ook van andere zaken wat af moet weten.

De vraaggesprekken zijn eigenlijk veels tekort om alle vragen te kunnen behandelen. Gelukkig is er de mogelijkheid om tijdens de lunch in gesprek te gaan met de aanwezige kamerleden. Hier word veelvuldig gebruik van gemaakt.

Na de lunch is het dan tijd voor mijn groep om rondgeleid te worden door het complex. Als eerste was voor mij de plenaire zaal aan de beurt, beter bekend als de “tweede kamer” of te wel de zaal die je ziet als het vragenuurtje op tv is. Het eerste wat op valt? Hoe klein het eigenlijk is. Op TV lijkt het vele malen groter. Toch zeer indrukwekkend. Jasper van Dijk, Paul Ulenbelt en een fractiemedewerker van de SP (waarvan mij helaas de naam ontschoten is) gaven ons uitleg over het hoe en wat er gebeurt in de kamer. En ook dat ik vanaf vandaag heel anders aan kijk tegen het houten gebeuren waar de interruptiemicrofoons staan.. Laat ik het zo zeggen, het schijnt dat dit de enige "pisbakken" in het hele 2e Kamergebouw zijn..

Daarna naar de Statenpassage, waar we opgewacht worden door Paulus Jansen en Farshad Bashir, zij gaven ons een uitleg over de architectuur en de opzet van het gebouw alsmede de geschiedenis.

De "Oude Zaal" was het volgende stempelpunt. Ronald van Raak ving ons op en vertelde ons de geschiedenis van deze zaal die oorspronkelijk een balzaal was, maar ook ooit militair hospitaal en "messe" voordat het in 1813 tot 1993 het in gebruik zou worden genomen als plenaire zaal. Ronald was erg onderhoudend en kon ons vele geschiedkundige dingen vertellen over wat er allemaal in deze zaal had afgespeeld.

Één deur verder, de "rooksalon"; waar alles mag behalve roken naar het schijnt.. Jan de Wit gaf ons uitleg over deze kamer. Met uitzicht op het Binnenhof en ook de deur naar de Stadhouderskamer waar "ons" kabinet is gevormd.. Aan de muur schilderijen van de laatste voorzitters van de tweede kamer.

De laatste halte, de Handelingenkamer, Nine Kooiman en Manja Smits gaven daar uitleg over deze kamer. Een schitterende bibliotheek in de vorm van een draak met daarin alle ingebonden notulen van de tweede kamer vanaf 1814 (eigenlijk 1813 maar in 1814 was pas de eerste vergadering..) tot 2004. Na 2004 is alles digitaal opgeslagen. De kamer was zeer mooi en interessant echt een bezoek waard! Één ding wat U dan wel zult missen is de giebelende uitleg van de 2 kamerleden, je kon duidelijk zien en vooral horen dat wij de laatste groep van de dag in deze kamer waren, maar toch was dit niet storend; integendeel zelfs.

De dag kwam langzaam aan het eind maar nog niet voordat de afsluitende toespraak er was van onze eigen Emile Roemer. Een zeer mooie en passionele verhandeling. Hoe fout dit kabinet wel niet is en vooral hoe fout hun voorstellen zijn. Één A4’tje was nog niet genoeg om alles op te noemen. Ook was hij erg gevat en humorvol; inspelend op een vallend dienblad met glazen; "ik hoor net dat het kabinet is gevallen". Een vlammend betoog, echt een mooi slotstuk.

Was er dan helemaal niets aan te merken op deze dag. Eh jawel, toch weer het openbaar vervoer (sorry Kees) Den Haag-Utrecht-Arnhem geen centje pijn, maar ja dat laatste stuk he.. Storingen op de lijn Arnhem-Winterswijk, met eerst 30 minuten vertraging en dan bam de medeling dat Arnhem-Winterswijk er gewoon uit ligt.. dus na 1 uur voor niets rondgehangen te hebben toch maar besloten om via Zutphen naar huis te gaan (ook een gok, want Zutphen-Winterswijk heeft er die dag kennelijk ook uitgelegen volgens een NS-medewerker) maar gelukkig die reed weer…

Een uurtje later dan gepland thuis gekomen, moe maar zeer voldaan. Al met al een zeer geslaagde dag waarbij opgemerkt moet worden wat een fantastische begeleiding er was van zowel SP kamerleden, SP fractiemedewerkers maar ook medewerkers van het 2e Kamergebouw!

Voor diegenen die dit jaar lid zijn geworden en zaterdag de 10e niet konden gaan omdat het vol was; er komt een tweede gelegenheid. De aanmeldingen waren zo massaal dat men heeft besloten dit jaar een extra dag te organiseren! Dus krijgt U de kans, grijp hem dan want dit is echt een aanrader.

SP-lid Mos Meijler
(sinds mei 2012)