SP On The Road tour 2012

18 juni 2012

SP On The Road tour 2012

SP On The Road
Zaterdagmorgen 9 juni ging om 10.00 uur de SP on the rood tour van start. Allereerst naar zorgboerderij D'n Olden Goarden waar een jong ondernemers-echtpaar het bedrijf van hun ouders voortzetten; vol passie en toewijding. SP On The Road ZorgboerderijDe gebruikers krijgen hier een geweldige dagbesteding midden in de natuur en tussen de dieren. Fijn dat deze zorgboerderij er is en mag blijven waarbij de rol van de WMO erg belangrijk blijft.

Vervolgens fietsten we naar de Brinkheurne, naar Friesenstal Reuselinkhof. Een bedrijf in het buitengebied, met een schitterende nieuwe stal, passend in het landschap.

We werden hartelijk ontvangen en we werden bijgepraat over de huidige stand van zaken..SP On The Road Friesen stal We kwamen tot de conclusie dat de overheid en instanties op een onprofessionele manier deze ondernemer dwarsbomen. De SP was geschokt en zal zich inzetten voor een adequate praktische oplossing, want deze kwestie duurt nu al ruim 10 jaar. Dit is geen menswaardige manier van handelen volgens de SP-ers, laat staan dat hier sprake is van gelijkwaardigheid. Twee van onze beginselen waar in deze zaak ernstig afbreuk aan wordt gedaan. Dat zoiets nog mogelijk is anno 2012!

Onder de indruk van de impact dat zoiets heeft op goedwillende ondernemers vervolgden we onze fietsroute naar gebouw Emma in Ratum. We gingen in gesprek met vertegenwoordigers van Ratums Belang, o.a. over vliegveld Wenningfeld. De uitbreiding van dit Duits vliegveld is mede door de recessie en een linkse regering in NordRhein Westfalen vooralsnog van de baan. Toch is het belangrijk te weten hoe de Duitse regels zijn met betrekking tot de geldigheid van zo’n vergunning als er niet uitgebreid wordt.

Ook nog gesproken over het mooi gerenoveerde en uitgebreide "Poort tot het Nationaal Landschap". Leuk dat toeristen er elke dag van 8.00 tot 20.00 uur gebruik kunnen maken van toilet en keuken, folders mee kunnen nemen en hun elektrische fiets op kunnen laden, maar als dit door de VVV niet wordt gepromoot en langs de weg alleen wordt aangeduid met een bescheiden verwijsbord, dan is deze investering leuk bedoeld maar niet effectief. Misschien kan de SP er een bordje plaatsen mochten de financiën het struikelblok zijn.

De laatste etappe leidde ons naar de Meddosestraat, op uitnodiging van mevr. Maree van Knutsel Maatje.SP On The Road Maatje winkelDe invulling, met appartementen en ruimten voor museum Freriks, zullen de winkelstraat goed doen maar er is meer nodig.SP On The Road Maatje Raadslid Jeroen Rensen heeft toegezegd om met alle ondernemers in gesprek te willen om deze winkelstraat tot verbetering te brengen, waarbij de nu leegstaande panden zo spoedig mogelijk moeten worden gerenoveerd om verpaupering tegen te gaan.

De Meddosestraat kan zich daarbij profileren als "speciaalzaakstraat", maar dan zullen ondernemers er de schouders onder moeten zetten. Onze komst werd in ieder geval op prijs gesteld en na deze dag gingen we huiswaarts met een tevreden gevoel, waarbij het belang van onder de mensen zijn belangrijk is; maar dat weten we.