College gaat feestvieren op VNG congres. Motie SP weggestemd

1 april 2012

College gaat feestvieren op VNG congres. Motie SP weggestemd

Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om deel te gaan nemen aan het congres van de Vereniging Nederlandse Gemeentes in Den Haag. Het feestje vanwege het 100 jarig bestaan van de VNG gaat €852 per persoon kosten. Volgens de SP fractie te veel geld voor het programma wat geboden wordt.

Op het programma staan onderdelen als “Een cursus Hags met Jack Bral”, The Golden Earring en het residentie orkest. Heel leuk natuurlijk, maar of dat op kosten van de Winterswijkse belastingbetaler moet? De SP fractie vindt van niet. Daarom is in de raadsvergadering van 29 maart 2012 een motie ingediend om het college te vragen om af te zien van deelname. Alle andere partijen waren tegen de motie en vonden dat het college gewoon moet gaan. De PvdA ging zelfs nog verder. Zij vinden dat het volledige budget van €7000,- besteed kan worden en dat er zelfs meer mensen mee kunnen. PvdA wordt wakker!

Dit was de motie die we hebben ingediend:
Op 5 en 6 juni 2012 geeft de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) een feest ter gelegenheid van haar 100 ste verjaardag. De kosten voor dit feest zullen ongeveer 3 miljoen bedragen. Momenteel zijn er al 5 gemeenten die hebben laten weten niet te komen in verband met de kosten. Winterswijkse SP fractie vraagt het College dit signaal ook af te geven aan de VNG.

Daarvoor wordt op de raadsvergadering van 29 maart 2012 de navolgende motie ingediend.

De Raad van de gemeente Winterswijk, in vergadering bijeen op donderdag 29 maart 2012 ;

Overwegende:
- Dat de wijze waarop het VNG jubileumfeest gevierd zal gaan worden in veel gemeentes op verzet stuit;
- Dat het signaal dat uitgaat van het groots en duur feesten door bestuurders, vooral in deze moeilijke tijden, niet uitgelegd kan worden;

Spreekt uit dat:
Het in deze tijden deelnemen aan een dergelijk feest met zulke kosten een verkeerde uitstraling heeft naar onze inwoners.

Roept het college op:
Om geen gebruik te maken van de uitnodiging van het VNG voor het jubileumfeest en de VNG op de hoogte te stellen van de overwegingen die tot dit besluit hebben geleid.

En gaat over tot de orde van de dag.