Eucalypta R.I.P.

5 december 2011

Eucalypta R.I.P.

In Winterswijk en omstreken is jongeren centrum Eucalypta al lang niet meer een begrip. Jonge mensen en nieuwe bewoners van ons dorp kunnen er zich niet veel meer bij voorstellen. Toch was deze locatie in de jaren 70 en begin jaren 80 een soort van Melkweg of Paradiso voor de Achterhoek. Als het nu nog zo was geweest als toen, dan hadden bands als Kane of Di-rect er al lang een keer op het podium gestaan.

Herman Brood Veel top bands van Nederlandse bodem hebben er opgetreden. Dit was vaak op de zaterdag avonden. De resterende dagen van de week werden gevuld met andere activiteiten. Waar Herman Brood had opgetreden, werd een paar dagen later een auto naar binnen geschoven en dan was er een cursus auto sleutelen. Ergens anders in het gebouw was dan weer een andere activiteit.

Het mooie van dit alles was dat het betaalbaar werd gehouden voor iedereen.

Net als op zoveel plekken zie je dingen verdwijnen. Ook in Eucalypta gaat de sloophamer en weg is het dan. Ergens anders moet dan het wiel opnieuw worden uitgevonden.

Nog een pluim voor de mensen die in het verleden alles mogelijk hebben gemaakt in Eucalypta.

Eucalypta rest in peace.

René Wevers