De kerntakendiscussie in Winterswijk

1 juli 2011

De kerntakendiscussie in Winterswijk

De SP fractie heeft zich de afgelopen maanden in stijgende verbazing afgevraagd waar de discussie nou eigenlijk over gaat. De inzet van de gehele inspanning door de stuurgroep en vooral door de ambtenaren op de verschillende afdelingen was gericht op de vraag wat de gemeente Winterswijk nu als kerntaak ziet en wat er eventueel als gemeentelijke taak gewijzigd of gestopt kan worden.

Uiteindelijk doel was om een beeld te vormen van MOGELIJKE besparingen! Welke activiteiten worden gezien als onmisbaar binnen de gemeente, de samenleving en het ambtenaren apparaat en welke activiteiten kunnen worden afgestoten. DAN praat je over een kerntakendiscussie.

Verbaasd is de SP fractie dan ook dat er geen enkele discussie heeft plaatsgevonden over de nadere invulling op de verschillende gebieden. Er vindt geen enkele afweging plaats van noodzaak van de verschillende door ambtenaren aangedragen (ik herhaal) mogelijkheden.

Door een meerderheid in de raad is nu besloten tot bijna alle door de ambtenaren aangedragen taak herzieningen. Van discussie was geen sprake en alternatieven zoals door de SP aangedragen werden niet eens serieus genomen.

• Bibliotheek Oost Achterhoek
  • Muziekschool Boogie Woogie
  • Museum Freriks
  • Wijkopbouw werk
  • Jeugdwerk
  • Wijkcentrum Oosthoek
  • Mondriaan huis

Worden met variant 2a , de keuze van de coalitie Winterswijks Belang, VVD en CDA, met zeer veel effectiviteit wegbezuinigd.

Bedenk wel, eenmaal weg, krijg je deze instellingen nooit meer terug!

De SP kiest voor een solidair, gelijkwaardig en menswaardig Winterswijk. Daarom kunnen wij niet akkoord gaan met de keuze van de meerderheid van de raad en zullen wij blijven strijden om de gevolgen van deze rigoureuze maatregel zoveel mogelijk te beperken!

Jeroen Rensen
SP Raadslid & afdelings secretaris SP Winterswijk