SP-actie tijdens wooninfodag

9 mei 2010

SP-actie tijdens wooninfodag

Zaterdagmorgen heeft de SP actie gevoerd bij de ingang van de Wooninfodag, georganiseerd door gemeente en lokale aannemers. Veel positieve reacties ontvingen we van bezoekers en deelnemers aan deze Wooninfodag. Aanleiding voor deze flyeractie is dat De Woonplaats qua sociaal wonen nog steeds een onverantwoord beleid voert. De SP-enquete 'Sociaal wonen in Winterswijk?' heeft dit eind november 2009 al aangetoond. Huurders gaven hun mening over o.a. het sociale woonaanbod in Winterswijk, de constante verkoop van huurwoningen, het lotingsysteem Woonvinder, de selectieve inkomenstoets en het ontbreken van renovatieplannen in sociale huurwijken.

Echter, sinds november 2009, heeft de SP niets meer vernomen van De Woonplaats over de resultaten van onze grote enquête. Dit terwijl vorig jaar werd toegezegd dat men het rapport serieus zou beoordelen en de gedane aanbevelingen ter harte zouden nemen. Bovendien werd toegezegd dat de corporatie hierop terug zou komen.

Nu een half jaar later was voor de SP de maat vol en daarom hebben we tijdens de wooninfodag een open brief overhandigd aan de aanwezige Woonplaatsmedewerkers.

Deze open brief richt zich vooral op het feit dat de huurders blijkbaar niet serieus worden genomen. De SP komt op voor deze mensen en wij vinden een menswaardige behandeling wel op zijn plaats. Immers, de kerntaak van een corporatie behoort te zijn: verzorgen van een kwalitatief en kwantitatief goed woonbeleid voor in het bijzonder sociale huurwoningen. Ook in het gevoerde beleid zien wij totaal geen wijzigingen optreden.

De open brief is door de SP opgesteld omdat gedane toezeggingen niet zijn nagekomen. Maar nog erger is dat de huurders blijkbaar niet zo belangrijk worden gevonden. De open brief is opgesteld door bestuur en fractie van de SP-Winterswijk en namens veel huurders die op sociaal woongebied diverse problemen ondervinden.