SP Stand op de Markt in het teken van de Jeugd.

12 april 2010

SP Stand op de Markt in het teken van de Jeugd.

De SP in Winterswijk vindt dat er te weinig voor de jeugd gedaan wordt. Daarom is er vrijdag een enquête gehouden onder de jeugd om te zien waar er vooral behoefte aan is in Winterswijk.

Wachtende op onze hangjongeren van Winterswijk, bouwden we onze kraam op.
Rene, onze actiecoordinator, had een tweetal plakkaten gemaakt met graffiti. Echt wel VET, om maar eens in popu-taal te tikken. Aan de andere kant stond nog een ander plakkaat, maagdelijk wit, klaar om bespoten te worden door onze hangjeugd. Helaas, de iets oudere jeugd (ahum), zoals de vrijwilligers van de SP, wilde ook wel eens graag met een paar spuitbussen aan de gang.

Het andere onderdeel van de middag/avond werd ook door Rene in elkaar gezet. Er kwamen een paar touwen tussen boom en lantaarnpaal met daaraan 2 spijkerbroeken. Jawel, het ouderwetse spijkerbroekhangen werd vrijdagavond weer geintroduceerd. Spijkerbroekhangen voor de hangjeugd. Eindelijk konden ze dan legaal hangen. Ja, legaal, want onze jeugd mag niet meer samenkomen op plekken die daar heel geëigend voor zijn, zoals bijv. het marktplein. Vroeger was een marktplein de plek om samen te komen en de dingen van de dag door te spreken. Tegenwoordig verbinden ze aan zulke samenkomsten een negatieve klank, dus dat mag niet meer, dat geeft overlast. Nu wil ik de jeugd niet helemaal goed praten! Telkens het geronk van een brommer of het onnodig in een stilstaande auto gas geven, zijn natuurlijk niet de meest fijne dingen om elke avond te horen.

Dat even buiten beschouwing gelaten, denk ik, dat het dan eigenlijk wel leuk is om de jongere bezig te zien op het marktplein. Gezellige dingen doen, zoals bijv. Graffiti spuiten waar het mag, het spijkerbroekhangen, de dag doorspreken onder het genot van een Talamini-ijsje. Over ijs gesproken. Er was ook nog een prijsje voor degene die het langste bleef hangen. Een Talamini-strippen-kaart, gratis ter beschikking gesteld door onze aardige mensen van de ijssalon. Hartelijk dank nog hiervoor!

De hangjeugd stroomde massaal toe na etenstijd. Er werd fanatiek gehangen en warempel, Tom Eijkelenboom bleef 1 minuut 12 seconden hangen en verdiende de Talamini-bon. Hij wordt nu terecht de beste hangjongere van Winterswijk genoemd.

Lisa-Marie, dochter van raadslid Ellen de Leeuw, kwam voor haar opleiding met een enquête met vragen voor de jongeren. De gegevens kan de SP goed gebruiken om uit te zoeken wat de jeugd wil in Winterswijk. Het grootste deel van de ondervraagden begon meteen over een disco. En dan niet voor 18+, maar voor jeugd van 12 tot en met 18. En wat ze ook graag zouden zien is een plek waar ze wel rond mogen hangen. Waar een kaartje gelegd kan worden, waar je kunt tafelvoetballen en pingpongen. Want als het aan de jeugd zelf ligt, hangen ze ook liever niet in het dorp rond. Dat was toch wel het meest opmerkelijke antwoord.

Er kwam aan het begin van de avond een iets oudere man naar onze kraam om te vragen waarom we daar stonden. We vertelden hem dat we een avond voor de jeugd hadden. Goh, jammer, zei de man, dat heb ik al ver achter me gelaten. We beloofden hem dat we ook nog een keer een middag/avond gingen organiseren voor onze hangoudere! Ook zo actueel. Eens kijken wat we kunnen gaan organiseren met de oudere medemens onder ons. Misschien een scootmobiel-parcours met hindernissen, want ik denk dat het echte hangen toch aan de jeugd overgelaten moet worden.