In oorlog met de islam? Grote onzin

16 november 2015

In oorlog met de islam? Grote onzin

Ik word soms zo moe van mensen die zeggen we zijn in oorlog met de islam. We zijn in oorlog met een idee.

Grootste onzin; je kunt nooit in oorlog zijn met een ideologie, dat is hetzelfde zeggen als ik heb vrede gemaakt met het voetbal..

In oorlog kun je zijn met mensen of een land niet met een idee of geloof

Wat veel van dit soort mensen vergeten is dat dit soort taal juist polariseert en juist mensen ophitst.

Het overgrote merendeel van de islamieten is vredelievend. In oorlog zijn met de islam is dan ook zeggen dat je in oorlog bent met hen.. Wat moeten gematigde moslims wel niet denken bij het horen van dit soort opruiende taal; hoe ambivalent voelen zij zich?

David Kenning; psychoanalist en terrorismedeskundige heeft in een interview met de NRC en Parool al eens gezegd:

"De Westerse aanpak van radicalisering leidt alleen maar tot polarisatie en kweekt terroristen van eigen bodem.” en “de strijd tegen Al-Qaeda en Islamitische Staat (IS) wordt te veel gezien als een gevecht tegen de islamitische cultuur. Het is belangrijker dat we de psychologische gesteldheid van de jihadisten begrijpen, dan dat we ons blindstaren op de radicale islam. De nadruk op de islam zal jihadisten in de kaart spelen, tot toenemende islamofobie leiden en een recept zijn voor heftigere confrontaties. "

Hebben mensen die zo over de islam praten niet door dat het juist deze taal is dat er nog meer islamieten radicaliseren? Ik mag hopen dat onze politieke leiders meer wijsheid hebben voordat ze ondoordachte dingen gaan doen.

Reacties

Jij bent zelf onzin...”Islam is in een eeuwige oorlog met de niet-islamitische wereld” (Koran 4:76, 60:4)...

zo zijn er in elk geloofsboek waar ook ter wereld gewelddadige, ophitsende en kwaadaardige stroven te vinden.

In de Bijbel is Jesus ook niet echt vriendelijk tegen andersgelovigen "(Lukas 19:27)  Doch deze mijn vijanden, die niet hebben gewild, dat ik over hen koning zoude zijn, brengt ze hier, en slaat ze hier voor mij dood.”

De Talmoed (heilig boek der Joden) kan er ook wat van “"De Joden worden mensen genoemd, maar niet-joden zijn geen mensen. Het zijn beesten." (Talmoed: Baba mezia, 114b)”

Echter ook in alle boeken staan oproepen tot liefde

De Bijbel: 2 Korinthiërs 6:4 Maar wij, als dienaars van God, maken onszelven in alles aangenaam, in vele verdraagzaamheid, in verdrukkingen, in noden, in benauwdheden”

De Koran 2:62  Zij die geloven, de joden, de christenen, de sabiërs die in God en de laatste dag geloven en die deugdelijk handelen, voor hen is hun loon bij hun Heer en hebben zij niets te vrezen en zullen zij niet bedroefd zijn.

De Talmoed “"liefdadigheid redt van de dood" (Spreuken 10:2).”

Je kunt dus niet enkel één strove uit een heilig boek plaatsen en daar het hele boek op beoordelen. Je moet het hele boek lezen zowel de kwaadaardige als de liefdevolle teksten. Doe je dat niet dan is alles uit context te plaatsen en dat is niet alleen oneerlijk maar ook vals en zet aan tot haat.

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

• Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.